Ik woon al zestien jaar heel dicht bij een slager, maar ik was nooit bij hem binnen geweest. Terwijl andere mensen mij voorbijliepen en naar binnen gingen, moest ik altijd buiten voor de winkel zitten want mijn rolstoel kon niet de hoge stoep op die voor de deur was. In plaats vanuit zijn etalage een keuze te kunnen maken, keek ik door de ramen en zag bijna niks. Dus ik haalde alleen maar wat we af en toe vergeten hadden bij de supermarkt. Of ik wat bij hem kocht was altijd een kwestie van of ik contant geld thuis had. Pinnen door het raam ging absolute niet. Deze slager wist dat ik vlakbij woonde maar naam geen initiatief om wat aan zijn winkel te veranderen.
Na meer dan veertig jaar in een rolstoel zitten, ben ik wel gewend om niet overal binnen te kunnen en ik verwacht ook geen grote verbouwingen om dit mogelijk te maken. Maar wanneer de oplossing een kleine moeite is zoals een plank voor de winkel te leggen, of een aanpassing van de stoep is, stel ik dat op prijs. Afhandeling op straat, terwijl mensen staan te kijken is echt niet prettig.
Deze slagerij werd overgenomen en toen ik op het raam klopte realiseerde de nieuwe slager zich meteen dat ik niet naar binnen kon en zei, “hier gaan we wat aan doen.” Ik had deze belofte wel vaak van winkeliers gehoord, maar deze slager is echt een ondernemer die wat onderneemt. Hij heeft de stoep aangepast en een deurbel geplaatst zodat als ik binnen wil, hij de deur voor me opent, en ik, net als iedereen, naar binnen kan.
Hiervoor ben ik slagerij La Favola heel erg dankbaar.
Otwin van Dijk – “Wat een mooi bericht dat laat zien hoe simpel het gewoon kan zijn!”
Marit van Hoeve – “Mooi verhaal! Met amendement van Otwin kun je bij alle slagers naar binnen.”
Nineke – “Goed zo christine, met jouw moed en doorzettingsver mogen kom je er wel, je bent een voorbeeld voor velen van ons.”
Jet – “Gelukkig zijn er ook mensen als deze slager, die wat verder/beter kijken dan anderen!”
O. Stulemeijer – “Zo zie je het zelden, gefeliciteerd met deze SLAGER en ook voor hem een pluim op zijn hoed.”
Marijke van Huizen – Bij ons in het dorp. Hazerswoude Rd, precies andersom: een goed toegankelijk bieb-gebouw is verhuisd naar een ontoegankelijk onderkomen. Lekker goedkoop!”
Hans Jongmans – “Het lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het helaas niet. Wellicht brengt het mensen op ideeën.”
Monique Peters – “Harstikke fijn dat de nieuwe slager initiaf genomen heeft. Er worden inderdaad vaak belofte gemaakt, die ze niet nakomen. ik weet van sommige situatie’s, waar de gemeente toestemming moet geven, niet altijd toestemming geven om iets te veranderen. een stoep/trottior is vaak van de gemeente, daar moet de gemeente toestemming geven anders kun je niks. ik heb ook een voorbeeld. Bij de koninkrijkzaal waar ik 2 keer in de week kom, hebben ze de straat opnieuw betraat en 2 rolstoelparkeerplaatsen gemaakt, langs het trotior, met een hoge trottior band, dus als ik daar uitstap heb ik mijn knieen haast bij mijn oren zitten. Gevolg lastig uitstappen. gemeld bij de gemeente en de gemeente doet er niks aan. Dus het ligt niet altijd aan de ondernemers.”
Simon Verkade – “Deze slager heeft echt meer dan een stukje worst verdiend. Hulde aan iemand die het echt begrijpt. Een voorbeeld voor velen.”
Helena van Poppelen – “Schitterend dat iemand de moeite neemt voor zijn klanten,kan je alleen maar waarderen. Hij verdient een pluim . Kom op winkeliers volg deze man,wij hebben ook een beurs, lol.”
Gerda de Jong – “Een pluim voor deze slager. Hij heeft oog voor zijn medemens!”
Elana Den Hollander – “Super van deze slager! Ik kom maar al te vaak op plekken waar ik niet naar binnen kom. Ik heb een ligrolstoel en ben ‘groter’ dan meeste andere rolstoelen. Kan mezelf wel ‘opvouwen’ hoor. Ik heb wel eens mee gemaakt bij een restaurant dat ze gewoon zeiden dat het hele restaurant ‘bezet’ was. Terwijl je duidelijk kon zien dat het niet zo was. Men moest voor mij een andere deur openen en had daar hadden ze geen zin in. En zo heb ik, net als vele anderen, genoeg negatieve verhalen. Fijn te lezen dat het ook anders kan!”
Sjoerdtje Van der Moolen – “Wat geweldig van die nieuwe slager. Je komt nog veel te veel gebouwen tegen die niet toegankelijk zijn. Er is nu een nieuwe wet aangenomen, waardoor openbare gebouwen toegankelijk gemaakt moet worden voor mindervalide. 1 januari 2017 moet alles klaar zijn, maar of dat lukt? Het zou fijn zijn, wanneer de mindervalide mensen betrokken worden bij de aanpassingen. Die weten tenmiste wat nodig is.”
Johan Henraath – “Dat zouden meer slagers moeten doen spiciaal hun winkel aan passen voor mensen in een rolstoel toppie hij verdient een dikke vette pluim!”
Eugène Schoenmaeckers – “Mooie constatering Christine.Eigenlijk zou je een sticker op de ruit van de winkeldeur moeten plakken; DEZE WINKELDEUR IS VOOR IEDERÉÉN BEREIKBAAR!! En inderdaad, laat van je horen. Jammer dat dit in 2016 nog altijd moet. Het ga je goed.”
Aty Janzen – “Ook ik verplaats me in een vehicel voor gehandicapten en kan me helemaal voorstellen hoe het voelt. Sommige mensen vinden je lastig, anderen willen alles voor je doen.”
Gijsbert van Gils – “Ik merk dat het heel belangrijk is dat winkelmedewerkers je kennen. Na verloop van tijd weten ze hoe je geholpen wilt worden.”
Jannet Dijkema – “Deze slager verdient een warme douche, ik reageer nooit maar op deze actie dus wel.”
Fam Blans – “Winkels in het zonnetje zetten activeert anderen om ook te denken over toegankelijkheid.”
Elvira Houthuijs – “Camping in Duitsland,gelijk een plank gelegd zodat ik zelfstandig naar binnen kon,ik denk dat deze binnenkort een keer vervangen moet worden,maar dat lijkt mij normaal na 11 jaar.”